Yrsa to galeasa zbudowana w Marstal w 1901 roku (więcej o tym poniżej). Jest 18 metrów na pokładzie i 24 m nad wszystkim. Wewnątrz oprócz kabiny sternika mamy obszerną mesę, kuchnię w nadbudówce oraz szczyt dziobowy. Jako tradycyjny żaglowiec nie dysponujemy indywidualnymi kabinami jak to zwykle bywa na jachtach. W skrajniku dziobowym mamy 4 koje (dwie dolne można złożyć razem tworząc bardzo dużą powierzchnię. Kolejnych 5 koi znajduje się w mesie, ...
Yrsa to galeasa zbudowana w Marstal w 1901 roku (więcej o tym poniżej). Jest 18 metrów na pokładzie i 24 m nad wszystkim. Wewnątrz oprócz kabiny sternika mamy obszerną mesę, kuchnię w nadbudówce oraz szczyt dziobowy. Jako tradycyjny żaglowiec nie dysponujemy indywidualnymi kabinami jak to zwykle bywa na jachtach. W skrajniku dziobowym mamy 4 koje (dwie dolne można złożyć razem tworząc bardzo dużą powierzchnię. Kolejnych 5 koi znajduje się w mesie, gdzie przesuwane drzwi zapewniają niezbędną prywatność. Łącznie Yrsa pomieści aż 10 osób (my wolno zabrać ze sobą 12 osób, ale wtedy przynajmniej trzeba się przytulać w nocy.) W maszynowni szumi niezawodne Volvo 6-cylindrowe, a w razie potrzeby mamy na pokładzie pokaźny generator. Gdzie i jednak kiedy tylko możemy, próbujemy „wyłączyć maszynę” i poruszać się zgodnie z planem budowniczych Yrsy 123 lata temu. Jako galeasa Yrsa jest typowym żeglarzem towarowym pływającym po duńskim Morzu Północnym i Bałtyckim. Pełny pokład dziobowy i ostro ścięta rufa czyni go wizytówką typowego statku Marstal. W zasadzie jest to kecz gaflowy, który na przednim maszcie zakłada tyczkę pod górne żagle. Kiedy wypływamy, „wszystkie ręce na pokład” i wszyscy pomagają! Ogólnie rzecz biorąc, żeglowanie na naszej „starszej pani” jest wyjątkowym przeżyciem. Załoga rośnie razem jak sama, a na pokładzie nawiązało się już wiele długotrwałych przyjaźni. Dosłownie wszyscy jedziemy na tej samej łodzi. Nasze wycieczki nad Morze Bałtyckie rozpoczynamy od wspaniałego portu muzealnego we Flensburgu. Naszym głównym obszarem żeglugi jest duńskie Morze Południowe, Półwysep Szwedzki, a w przyszłości także Morze Północne na Wyspy Brytyjskie.
Yrsa ist eine 1901 in Marstal gebaute Galeasse (dazu unten mehr). Sie ist 18 Meter an Deck und 24m "über Alles". Im Inneren haben wir außer der Skipperkabine eine geräumige Messe, eine Kombüse im Deckshaus und eine Vorpiek. Als Traditionssegelschiff haben wir nicht, wie auf Yachten üblich, einzelne Kabinen. Bei uns befinden sich in der Vorpiek, 4 Kojen (die unteren beiden können zu einer sehr großen Fläche zusammengelegt werden. Weitere 5 Kojen ...
Yrsa ist eine 1901 in Marstal gebaute Galeasse (dazu unten mehr). Sie ist 18 Meter an Deck und 24m "über Alles". Im Inneren haben wir außer der Skipperkabine eine geräumige Messe, eine Kombüse im Deckshaus und eine Vorpiek. Als Traditionssegelschiff haben wir nicht, wie auf Yachten üblich, einzelne Kabinen. Bei uns befinden sich in der Vorpiek, 4 Kojen (die unteren beiden können zu einer sehr großen Fläche zusammengelegt werden. Weitere 5 Kojen sind in der Messe, hier sorgen Schiebetüren für die nötige Privatsphäre. Insgesamt bietet Yrsa damit bis zu 10 Personen Platz (wir dürfen 12 Personen mitnehmen, aber dann muss zumindest nachts gekuschelt werden). Im Maschinenraum brummt ein zuverlässiger Volvo 6-Zylinder und wenn es notwendig wäre, haben wir ein großzügig dimensioniertes Stromaggregat mit an Bord. Wo und wann immer es geht, versuchen wir jedoch "Maschine Aus" zu haben und uns so fortzubewegen, wie die Erbauer von Yrsa das vor 123 Jahren geplant hatten. Als Galeasse ist Yrsa ein typischer Frachtsegler der dänischen Nord und Ostsee. Ein volles Vorschiff und ein scharf geschnittenes Heck machen sie zu einem Vorzeigebeispiel der typischen Marstalschiffe. Im Prinzip ist sie eine Gaffelketch, die auf ihrem vorderen Mast eine Stenge für Topsegel fährt. Wenn wir Segel setzen, heißt es "Alle Hand an Deck" und jeder hilft mit! Generell ist das segeln auf unserer "alten Dame" ein ganz besonderes Erlebnis. Wie von selbst wächst die Crew zusammen und so manche lange Freundschaft wurde schon an Bord geschlossen. Wir sitzen buchstäblich alle im selben Boot. Vom wunderbaren Museumshafen Flensburg aus starten unsere Törns in die Ostsee. Unser Hauptfahrtgebiet ist die dänische Südsee, die schwedische Halbinsel und in Zukunft auch die Nordsee bis zu den britischen Inseln.
Zweryfikowany
Zweryfikowany